top of page

תקנון בית הספר

אמנת בית ספר קרוב                 תשפ''ד 2023-2024

האמונה שעומדת בבסיס התקנון כי כל אדם מתפקד טוב יותר בסביבה בה הכללים והחוקים ברורים. 

אנו מאמינים שהכללים נועדו לשמור על הילדים ולייצר עבורם סביבה מוגנת, מכילה ואוהבת. 

כללים ברורים ותוצאות מוכרות מסייעים לייצר אקלים מיטבי. 

אנו עושים מאמצים גדולים להשתמש בשפה של תוצאות ולא של עונשים על מנת לייצר קשר ברור בין המעשה והתוצאה. חשוב להבין שעל אף הרצון לייצר כללים ברורים ותוצאות מוכרות, עדיין לכל כלל יש יוצא מהכלל וכאן נכנס לתפקידו איש החינוך שצריך להכריע מהי התגובה הנכונה עבור כל ילד ועבור כל כיתה.

האידאל שמנחה אותנו הוא הרצון לייצר סביבה שמתבססת על כבוד - בראש ובראשונה כבוד לאדם ולאחר מכן כבוד לזמן ולמקום.

בתוצאות אנו שואפים לנהוג בדרך של "סור מרע ועשה טוב" כשהמשמעות המעשית היא תוצאה חינוכית למעשה ולאחר מכן מעשה שמביא טוב לעולם. (דוגמא - ילד שקלקל חפץ לחברו יביא לו חפץ חדש ויכתוב לו מכתב התנצלות).

כבוד לאדם

"איזהו מכובד? המכבד את הבריות." ~ אבות ד', א' 

בבסיסה של כל חברה אנושית עומד הכבוד הבסיסי בין אדם לאדם, אנו רוצים לדאוג לכך שכל אדם בקהילת בית הספר, ילד ומבוגר ירגישו מכובדים ולכן כל אחד צריך לכבד את האחרים.

יש לדבר אל כל אחד ואחת בדרך מכובדת ובשפה נקייה.

יש להתנהג לכל אחת ואחד בצורה שנעימה לו ובדרך שמכבדת אותו.  כדברי חכמינו "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך." ~ (מסכת אבות ,פרק ב' משנה י')

ההתנהגות הנדרשת כוללת את כל מרחבי בית הספר, כולל ההסעות. (תקנון ההסעות יפורט בהמשך).

אין לאלימות מכל סוג שהיא מקום בבית ספרנו.

כל מקרה של אלימות חייב להיות מתועד על ידי מי שהיה עד למקרה. המורה שנכח במקרה ידווח למחנך, למנהלת ולהורים. על כל אלימות תהיה תגובה ותיקון, חומרת התגובה תהיה ביחס לחומרת המעשה, לסיטואציה ולהישנותה של האלימות.

בכל מקרה של אלימות הילד יתבקש לעבור לכיתה שומרת/לחדר הסגניות. במקרה שילד נהג באלימות ולא מקבל את סמכות המורה במעבר לכיתה שומרת, נבקש מההורים להגיע לאסוף אותו.

 

מדרג התגובות:

  1. בפעם הראשונה – כיתה שומרת באופן מידי, שיחה של המחנך עם הילד והבהרה חד משמעית שאלימות לא מקובלת בבית הספר.

  2. בפעם השניה-כיתה שומרת ושיחה של הילד עם המנהלת או הסגנית והבהרה חד משמעית שאלימות לא מקובלת בבית הספר.

  3. בפעם השלישית או במקרה של אלימות קשה-כיתה שומרת והשעיה מבית הספר ליום עד שלושה ימים. בזמן ההשעיה אנו מבקשים שאחד ההורים יהיה עם הילד ושהילד יהיה בחדרו בשעות הלימודים ויצא להפסקות קצרות, בחדרו הוא יכין מטלות לימודיות שהמחנך יכין לו. כמובן שההשעיה אינה פרס אלא תגובה על מעשה אלימות.

בבוקר החזרה מההשעיה תתקיים שיחה של ההורים והילד רבע שעה לפני תחילת הלימודים עם המחנך ו/או המנהלת.

אלימות כלפי צוות

במקרה של אלימות מילולית/ אמירות מזלזלות כלפי צוות/ אי קבלת סמכות –העברה  מידית לכיתה שומרת, יידוע ההורים, ומעשה מתקן.

במקרה של אלימות פיזית כלפי צוות, ההורים יתבקשו להגיע לאסוף את הילד מיד עם קבלת ההודעה.

חשוב להדגיש שבכל המקרים הללו יהיה גם מעשה של 'עשה טוב' למי שנפגע מהאלימות.

כבוד לזמן

אנו רואים בבית הספר חשיבות גדולה בהקפדה על הזמן ולכן נבקש מכל קהילת בית הספר להקפיד על זמני התחלת היום, התחלות השיעור וכן סיום היום.

במקרה וילד מאחר לשיעור, מעירים לו. אם האיחורים חוזרים התלמיד יישאר בחלק מזמן ההפסקה להשלים את מה שהפסיד מהשיעור.

מעל 3 איחורים, הילד יקבל עבודה שישלים בהפסקה ויחזיר למורה למחרת עם חתימת הורים.

ילד שלא הופיע לאחד השיעורים, יתבקש להישאר אחרי שעות בית הספר להשלים עבודה בנושא השיעור שהפסיד.

אין אפשרות לתאם ללכת לחברים דרך מזכירות בית הספר. אנא, וודאו שהילד יודע לאן הוא הולך בסיום

היום.(הביתה/לחבר/לסבתא/לצהרון).

כבוד למקום

מרחב בית הספר הוא של כולנו, ואנחנו רוצים להרגיש בו בבית, על מנת לחוש כך על כל השותפים בקהילה לקחת אחריות ולשמור על המרחב הציבורי . 

בכיתה-

שומרים על הציוד בכיתה ושומרים על הניקיון.

במידת הצורך עובדים על מגני שולחן.

בסיום כל שיעור- מוודאים שהשולחנות והמרחב הכיתתי נקיים ומסודרים.

בסיום כל יום- מרימים כיסאות ומוודאים שהכיתה נקייה, מסודרת, אורות ומזגן כבויים.

בחוץ-

לכל כיתה יש שטח בחוץ שאותו היא מנקה מטפחת ומפתחת באופן קבוע.

בשירותים שומרים על הניקיון.

אבדות-

חפץ שנמצא יש להניח בפינת אבדות.

פינת אבדות מסודרת תהיה בארון סגור. בגדים יונחו מקופלים.

משחקי כדור-

אפשר לשחק במשחקי כדור במגרשים ובחצרות.

אין לשחק בכדור בכיתות ובמבואות.

אין לשחק בכדור בהפסקה הקצרה לפני תחילת הלימודים.

ציוד מבית הספר-

ציוד שניתן מבית הספר מחולק באופן מכובד ונשמר באופן מכובד.

אין לצייר על לוח הכיתה ולגעת בחפצי המורה ובארון הציוד בכיתה.

ילדים שינהגו בחוסר כבוד לציוד/ למקום צריכים להשיב לבית הספר בניקיון הכיתות/ החצר, ולעזור לאב הבית בעבודתו.

יש לעדכן הורים במקרה של פגיעה בציוד.

אם הייתה פגיעה ונזק בציוד בית ספרי/במבנה - במידת הצורך יש להעביר תשלום עבור הנזק.

אוכל ושתיה-

מה מביאים או לא מביאים לבית הספר: 

-          מאכלים בריאים ומזינים.

-          ללא מסטיקים\ מנה חמה\ נמס בכוס

-          שתייה- בקבוק מים בלבד!

-          אין להביא חטיפים\ממתקים לבית הספר (אין לחגוג סיום שיעור בחטיפים ובמשקאות ממותקים)

במקרה שילד מביא ממתק, נאלץ לקחת אותו, ליידע את ההורים ולהחזיר אותו בסיום היום.

-         בחונכות ניתן להביא פעמיים בשנה דברי מתיקה: בפעילות הראשונה והאחרונה בלבד.

ארוחות

נא לשלח 2 ארוחות בריאות ומזינות שלא דורשות חימום. לא יתאפשר חימום אוכל.

בטיולים

בשכבות א', ב' ג' אין להביא כלל חטיפים או ממתקים מהבית. המחנך יחלק לילדים משהו טוב במהלך הטיול.

בשכבות ד', ה', ו'-ניתן להביא 2 חטיפים בלבד.

          כשרות

כל מאכל המחולק לילדים או מונח ככיבוד בחדר המורים צריך להיות כשר. באתר בית הספר מופיע מתכון להכנת עוגה כשרה לימי הולדת. לידיעת כולם, המטבח בחדר המורים הוא מטבח חלבי.

מכשירים אלקטרוניים-

יש להימנע מלהביא פלאפונים, שעונים חכמים ומכשירים אלקטרוניים מכל סוג, במקרים חריגים ניתן לבקש אישור מהמחנך. על המכשירים להישאר כבויים בתוך התיק עד סוף יום הלימודים. מכשירים שיעשה בהם שימוש במהלך היום יוחרמו ויוחזרו בסוף היום. בפעמים חוזרות, יוחזרו רק להורים.

משחקים וצעצועים-

אין להביא לבית הספר משחקים עונתיים (כדוגמת קלפי כדורגל).

משחקים שמביאים לבית הספר צריכים להישמר בתיק/תא עד ההפסקה, ניתן לעשות בהם שימוש רק בהפסקות.

לבוש - 

באים לבית הספר בחולצת תלבושת או בחולצה חלקה. בימי שישי ניתן לבוא עם חולצה מקושקשת. 

בנים ובנות - אין להגיע בגופייה/ או עם חולצות החושפות בטן/גב/כתפיים.

לבית הספר מגיעים עם בגדים נוחים ונעליים מתאימות לעבודה (לא כפכפים).

לא מסתובבים יחפים בחוץ.

בראשי חודשים, ימי זיכרון או אירועים מיוחדים מגיעים בחולצות לבנות.

אנו מבקשים מאד להקפיד על חוקי הלבוש, ילדים שלא יקפידו על הכללים יישארו בהפסקה בכיתה.

מגיעים לבית הספר בתספורת ותסרוקת הולמת. לילדים ולילדות עם שיער ארוך מומלץ לבוא בשיער אסוף מטעמי נוחות והיגיינה.

 

 

תקנון לנסיעה בטוחה 
 

 

כך ננהג בזמן ההמתנה לאוטובוס והעלייה עליו:

 

  • בבוקר יש לחכות להסעה בתחנה ולעלות מהדלת הקדמית. 

  • בצהרים ממתינים לאוטובוס ברחבת הכניסה לבית הספר בטורים לפי היישובים.

  • בסוף יום, תלמידי ו' נאמני ההסעות, בהנחיית מורים תורנים, מוציאים ומעלים את הילדים בטור להסעה.

  • העלייה לאוטובוס והישיבה בו, לפי סדר השכבות- תלמידי כיתה א בקדמת האוטובוס, כיתה ב' אחריהם וכן הלאה.  בבוקר ובצהריים, בימים קצרים וארוכים כאחד.

  • הצטרפות חברים מיישובים אחרים - בתיאום מראש של ההורים ועל בסיס מקום פנוי בלבד. אירועים מרובי משתתפים יש לתאם מול אחראית ההסעות של בית הספר.

כך ננהג בזמן הנסיעה:

  • יושבים וחוגרים לאורך כל הנסיעה עד לעצירה מוחלטת בתחנה.

  • התיק מונח על הרצפה בין הרגליים או מתחת למושב.

  • מתנהגים בכבוד אל כל הנוסעים בהסעה והנהג. 

  • תלמידי כיתה ו' נאמני הסעות ובזמן הנסיעה הם שומרים על כללי נסיעה בטוחה. יש להישמע להוראות שלהם ושל הנהג.

  • מתחשבים בסובבים אותנו - לא צועקים. מוזיקה ניתן לשמוע באוזניות בלבד.

  • שומרים על ניקיון האוטובוס ושלמותו.

  • אחים שרוצים לשבת יחד, ישבו באחד המושבים במרכז האוטובוס, בלי לפגוע במקומם של אחרים.

 

כך ננהג בזמן הירידה מהאוטובוס:

  • רק בעצירה מוחלטת של האוטובוס פותחים את החגורה וקמים.

  • נותנים זכות קדימה לתלמידים הצעירים, נמנעים מעקיפות ודחיפות בזמן הירידה.

  • יורדים בזהירות מהדלת הקדמית ומחכים על המדרכה.

  • חוצים רק במעבר חצייה.

  • מחכים עד שהאוטובוס ייסע ורק אז- חוצים בבטחה.

 

כללי אכיפה

במקרה של שימוש באלימות - השעיה ליום מההסעה באופן מיידי 

הפרת אחד מכללי ההתנהגות בתקנון תטופל באופן הבא:

הפרה ראשונה - שיחה עם המחנכת

הפרה שנייה - שיחת אזהרה לפני השעיה, בצירוף מכתב

הפרה שלישית - השעיה ליום מההסעה (הלוך וחזור)

.במקרים של אלימות קשה / אלימות חוזרת / הפרת כללי ההסעה מספר פעמים, תהיה שיחה והשעיה למספר ימים.

bottom of page